במאמר זה ננסה להבהיר את ההבדלים בין סוגי מבני בריכות השחייה. לא נתיימר לכסות את כל סוגי בריכות השחייה אלא בעיקר את בריכות השחיה הרלוונטיות להתקנה על גג \ מרפסת או קומה פנימית.

קודם כל עיצוב

בעבר, המראה האופייני של חיפוי פסיפס או קרמיקה היה אפשרי רק בבריכות שחיה מבטון,
בריכות שחיה מפיברגלס התאפיינו במראה הפיברגלס החשוף הפשוט, ברוב המקרים בצבע תכלת,
בריכות שחיה מנירוסטה התאפיינו במראה מתכתי קר המזכיר מטבחים או מפעלים תעשייתיים
והמראה הזול של חיפוי הויניל או PVC אפיין את הבריכות מתועשות למינהן.
אולם, בשנים האחרונות חלו כמה שינויים:

טכנולוגיית חומרי ההדבקה שהתפתחה משמעותית בשנים האחרונות מאפשרת לנו היום להדביק חיפוי אבן, קרמיקה ופסיפס גם על בריכות שחיה מפיברגלס ובריכות שחיה מנירוסטה.

כמובן שהדבקת חיפוי על בריכות מסוג זה דורשת תשתית ומבנה תואמים, לדוגמא – איננו ממליצים לנסות להדביק קרמיקה או פסיפס על בריכת שחייה מפיברגלס רגילה מאחר ומבנה הבריכה אינו עבה וקשיח דיו כדי להחזיק חיפוי נוסף. בהמשך נפרט יותר על מבנה בריכת פיברגלס מחופה.

גם חיפוי הויניל \ PVC התקדם משמעותית בשנים האחרונות, אם בעבר חיפויים אלו התאפיינו בגוון אחיד, היום ההיצע כולל מגוון רחב של דוגמאות הדפסה כגון מראה פסיפס, טיח ואפילו טקסטורה תלת מימדית המדמה פסיפס אמיתי. יש לקחת בחשבון שלחיפויים אלו קיימת רגישות גבוהה לאיזון הכימי של המים, וחסר איזון של רמת הכלור וה pH לאורך זמן עלול ליצור דהייה, ייבוש ואף התפוררות של חומר החיפוי.

איך בעצם בנויות בריכות השחייה השונות

 בריכת בטון

עובי שלד בריכת שחייה מבטון ינוע ברוב המקרים בין 25-30 ס"מ ויכיל בתוכו מעבר לברזל הזיון גם את צנרת מערכות טיהור המים והתאורה. ע"ג צידו החיצוני מיושמת שכבת הגנה (איטום מפני חדירת רטיבות חיצונית) ועל צידו הפנימי מיושמות שכבות טיח, איטום, חיפוי ורובה.

בניית בריכת שחייה מבטון מבוצעת ברוב המקרים באתר כאשר משך ההתקנה ינוע בין 60-90 ימי עבודה, קיימות גם בריכות שחייה מבטון המיוצרות במפעל ומסופקות כיחידה אחת לאתר, במקרה זה משך ההתקנה באתר ינוע בין יום ליומיים. קיימת הגבלה לוגיסטית של אספקת בריכות בטון במידות גדולות.

 

בריכת נירוסטה

בריכת שחיה מנירוסטה מיוצרת בשתי רמות גימור:
בריכת שחיה מנירוסטה חשופה עם הקפדה יתרה על מיקום ומראה הריתוכים, ליטוש מוקפד על לרמה של תכשיט ושכבת פסיבציה לשמירה על המראה לאורך זמן.

בריכת נירוסטה המיועדת לחיפוי – משטחי הנירוסטה עוברים השחזה וחספוס לצורך קליטה משופרת של חומרי ההדבקה של החיפוי הסופי.
ברוב המקרים, בשל רמת ההקפדה הנדרשת, ייצור בריכות שחייה מנירוסטה חשופה יתבצע במפעלים מתמחים בחו"ל, בריכות המיועדות לחיפוי ניתן לייצר גם במפעלים נבחרים בארץ כדי לחסוך בעלויות ההובלה.
שלד הבריכה – קורות החיזוק החיצוניות שאינן באות במגע עם מים, עשויות נירוסטה 304, משטחי החיפוי הפנימיים מנירוסטה 316. עובי קיר אופייני של בריכת שחיה מנירוסטה ינוע בין 11-20 ס"מ.

פירוט יתרונות נוספים של בריכת שחייה מנירוסטה בקישור כאן.

בריכת שחיה פיברגלס "סטנדרטית"

בריכה זו מאופיינת במבנה קונכייה היצוק בתוך תבנית מוכנה ומוגדרת מראש – בדרך כלל 5-6 שכבות של שרף מחוזק בסיבי זכוכית כאשר חלק מהיצרנים מוסיפים גם מרכיבים קרמיים לשכבות המבנה. בריכה זו מיוצרת במקור ללא שלד פלדה כדי להקל על הובלת כמה בריכות אחת בתוך השנייה. שלד הפלדה מיוצר ומותקן מקומית במידה והבריכה ממוקמת על גבי משטח (גג או מרפסת) והתקנות באדמה מבוצעות ללא שלד תמיכה. עובי קיר אופייני של בריכת שחייה מפיברגלס ינוע סביב 1 ס"מ ללא שלד תמיכה.
בריכות שחיה מפיברגלס מותקנות ברוב המקרים באתר כיחידה שלמה כאשר משך ההתקנה של אגן הבריכה נע בין שעות בודדות ליום עבודה.

בריכת פיברגלס מחופה

שלד בריכת הפיברגלס המיועדת לחיפוי מורכב מקורות פלדה מגולוונת, קורות הפלדה חובקים את מבנה הבריכה ומאפשרים העמדה ומילוי ללא תמיכות נוספות או בקיצור FREE STANDING STRUTURE.

שלד הפלדה מוטמע במשטחי החיפוי הפנימי המורכב מלוחות פוליפרופילן בחתך חלת דבש HONEYCOMB, שכבה מקשרת VYNILESTER ועליה שרף מחוזק בסיבי זכוכית.  משטח הפיברגלס הפנימי מיועד להדבקה ישירה של החיפוי הסופי – קרמיקה, פסיפס או אבן. לקבלת איכות מקסימלית מבוצע החיפוי הסופי במפעלי היצרן. את מבנה הבריכה משלימה שכבת בידוד חיצונית מקצף פוליאוריתן. עובי קיר אופייני של בריכת פיברגלס מחופה ינוע סביב 15 ס"מ.
בריכות אלו מיוצרות באירופה ומותקנות ברוב המקרים באתר כיחידה שלמה כאשר משך ההתקנה של אגן הבריכה נע בין שעות בודדות ליום עבודה.

 

בריכות שחיה מתועשת

בריכת שחייה מתועשת מאופיינת ברוב המקרים בדפנות מחומר תרמופלסטי או לוחות פלדה מגולוונת המותקנות על רצפת בטון או טיח ע"י ברגים או יציקת בטון היקפית. מערכת הצנרת פרוסה מאחורי מבנה הבריכה ומשטחי הבריכה הפנימיים מחופים ביריעות מולחמות של ויניל או PVC. עובי קיר אופייני של בריכה מתועשת ינוע סביב 10 ס"מ.

ניתן לחפות ביריעות אלו גם דפנות העשויות בלוקים או בטון ולפעמים גם קירות חדר קיים. בריכות שחיה מתועשות נבנות \ מותקנות באתר עצמו כאשר ההתקנה נמשכת בין 4-8 ימי עבודה (תלוי בגודל הבריכה).

כמה שוקלת בריכת שחייה

האתגר הטכני העיקרי הניצב בפנינו בבואנו לתכנן ולהתקין בריכת שחייה שאיננה על או בתוך הקרקע
הוא כמובן בעיית המשקל. בבניינים מודרניים -משטח גג \ קומה סטנדרטית מתוכננים לעמוד בעומס ממוצע של עד 350 ק"ג למ"ר, משקל המים בבריכת שחייה בעומק 1.0 מ' עומד על 1000 ק"ג למ"ר – ללא משקל מבנה הבריכה.

ראו השוואת משקלי הבריכות השונות בטבלה א'.

טבלה א'

טבלה א'

סוג בריכה

משקל למ"ר
(ללא מים)

משקל כולל
(מים בעומק 1.0 מ')

בריכת שחייה מתועשת

80 ק"ג\מ"ר

1080 ק"ג\מ"ר

בריכת שחייה מבטון

1500 ק"ג\מ"ר

2500 ק"ג\מ"ר

בריכת שחיה פיברגלס סטנדרטית

100 ק"ג\מ"ר

1100 ק"ג\מ"ר

בריכת שחיה פיברגלס
בחיפוי  אבן \ פסיפס \ קרמיקה

150 ק"ג\מ"ר

 

1150 ק"ג\מ"ר

בריכת שחייה מנירוסטה מלוטשת חשופה

130 ק"ג\מ"ר

1130 ק"ג\מ"ר

בריכת שחייה מנירוסטה
בחיפוי אבן \ פסיפס \ קרמיקה

180 ק"ג\מ"ר

1180 ק"ג\מ"ר

כל המשקלים בטבלה הינם משקלים משוערים לצרכי השוואה בלבד – תלויי יצרן ואופי החיפוי.

מחיר

אם נלך מהקל אל הכבד (הזול אל היקר) – בתחתית הסקלה של העלויות נמצאות הבריכות המתועשות (PVC \ ויניל) אחריהן נמצאות בריכות הפיברגלס ה"רגילות" (שאינן מיועדות לחיפוי) מעליהן בסקלה נמצאות בריכות הפיברגלס המחופות, בריכות הבטון נמצאות במקום טוב באמצע ובראש סקלת העלויות נמצאות בריכות השחייה מנירוסטה.